Education and Bildung

Research Projects

Education and Bildung

I am an educator. My whole life I have been teaching. For me teaching is about the generation of insights, of getting us to think, to reflect, and to be in conversation with each other.  Good education is for me a matter of good conversation. Education, then, is more about Bildung, the shaping of our character, than about the transfer of information and knowledge, although that is part of the process. I have tried to found a university based on this approach, Academia Vitae but did not succeed. Presently, I am part of a group trying to bring to life the Academy for Liberal Arts. The premise is that the humanities, the arts and the sciences are rich sources for a fulfilling life.

Maak van studenten nieuwsgierige vorsers

by Arjo Klamer en Maydo van Marwijk-Kooy
NRC Handelsblad, 6 September 2005,
Section: Opinie. Pagina: 07.

 

Voor een inspirerende academische omgeving moet je nog steeds in de VS zijn

Universitaire docenten moeten niet alleen informatie overbrengen maar hun studenten vooral inspireren en verleiden om ze zover te krijgen dat ze steeds meer willen weten, vinden Arjo Klamer en Maydo van Marwijk-Kooy.

Goede universiteiten zijn van groot belang voor de nieuwe economie. Universiteiten zijn instellingen waar het gaat om het prikkelen en voeden van de geest, voor het levendig houden van bestaande en het realiseren van nieuwe kennis. In een economie die steeds meer draait om idee├źn, kennis en creativiteit, wordt een instelling als de universiteit steeds belangrijker.

Read more...

De retorica van Plato komt tot leven bij de Academia Vitae

door Karel van Delft
de Stentor, 19 FEBRUARI 2005 - DEVENTER

Dit weekeind komt de eerste groep studenten van Academia Vitae bijeen. In de oude raadzaal van het Stadhuis wordt de eerste van vijf driedaagse bijeenkomsten gewijd retorica, ofwel de Kunst van het Overtuigen.

'Huisje, boompje, beestje is nog veel te veel de maat der dingen in Nederland. Mensen moeten kritischer nadenken over zichzelf en meer gebaande wegen verlaten. Dan wordt Nederland veel leuker.'

Read more...

Grootheidswaanzin in het onderwijs

by Arjo Klamer
GPD, 2002

De kinderen zijn weer terug op school en universiteit. En de bestuurders van onze onderwijsinstellingen bezinnen zich op fusies. Na de golf van fusies in het lager-, middelbaar- en beroepsonderwijs moeten nu ook de hoge scholen en universiteiten eraan geloven. De Universiteit van Amsterdam blijkt bijvoorbeeld al heel ver in haar plannen voor een fusie met de Hogeschool van Amsterdam en als het aan Frans Leynse, de voorzitter van de hogescholenraad, ligt wordt die fusie het lichtend voorbeeld. Van de minister mag het. Daar gaan we weer. Hebben bestuurders dan niets beters te doen?

Read more...
Page 2 of 2